Fotoet vinder samtidig i kategorien Arter.
En stor kronhjort brøler sine lunger ud over sletten. Han er i gang med at gro sit store gevir ud og regnen tisser ned på denne våde forårsaften. Hans tykke pels er egnet til ikke at blive våd, men i sådan et nedskyl, er der vist ingen chance for at gå tør i seng.
“Hver gang det værste vejr slår til, så hopper jeg i gummistøvlerne og begiver mig ud i det. Der er ingen undskyldninger, når det er de unikke billeder, man jager. Kronhjortene er hamrende sky på denne tid på året, da de ikke føler sig trygge med deres udgroende gevirer. De er følsomme og må ikke komme til skade, da de skal være kæmpe store og flotte til næste brunst. Jeg måtte derfor søge igennem alle Danmarks små skove og krydse fingre for, at der var én kronhjort, der ville lade mig komme lidt ekstra tæt på.
Jeg fotograferer i hele Danmark, og der er intet, der stopper mig og min lille Ford Connect. På en af mine ture, så jeg denne basse og lagde mig straks ned i det gennemblødte græs. Allerede drivende våd så tænkte jeg, at der ingen vej var tilbage. Mit kamera var på kanten til at give op, men ud af skoven kom dette pragtfulde dyr. Som en sjælden oplevelse på denne tid af året fik jeg endda lov at høre ham synge sin flotte sang. Jeg fik gåsehud over hele kroppen og tog 3 billeder. Derefter kom der så meget vand på min linse, at jeg ikke kunne holde den klar og ren. Der sluttede denne aftentur.”
Nikon D800e , Tamron 150-600mm f/6,3 , 1/500 sek , f6,3 , ISO 1600
”Der er taget mange billeder af kronhjorte herhjemme, men det her portræt er noget helt særligt. En brølende hjort i silende regn, typisk dansk vejr. Man kan næsten forestille sig, at det kraftfulde dyr brøler af vejret, eller ”synger i regnen”, som fotografen malerisk beskriver det. De fleste fotografer ville nok pakke deres udstyr sammen eller holde sig hjemme i sådant et vejr, men den dedikerede fotograf har helt bevidst opsøgt det ”dårlige” vejr for at opnå et særligt stemningsfuldt billede. Han ligger ned i det drivende våde græs for ikke at skræmme dyret bort på en tid af året, hvor kronhjortene er meget sky, og det lave perspektiv, hvor man kigger op på hjorten, fremhæver dens størrelse og styrke. Det indfølte ansigtsudtryk og posituren er i sig selv godt fanget. Dette kombineret med stofligheden i den våde pels og det fløjlsdækkede gevir, de langstrakte regnstråler og den lækre ”bokeh”, skovens abstrakte mønster i baggrunden skabt ved at bruge en kraftig telelinse, får tingene til at gå op i en højere enhed. Alt i alt et ikonisk og mindeværdigt billede, som fortjener en særlig hæder.”
Solopgangen ud over klitterne og Vesterhavet, ved Spidsbjerg Strand syd for Thorsminde.
“Efter en kold og blæsende tur langs stranden en januar morgen, der ikke rigtig havde givet noget brugbart, så jeg dette motiv, da jeg var på vej tilbage til bilen. Jeg tog en serie billeder, og det var først hjemme i varmen, jeg så mågerne. Jeg synes, de fuldender billedet.”
Canon EOS R; Canon 16-35mm f/4L, 1/400 sek.; f/8; ISO 400.
”Et smukt, stemningsfuldt billede af en af de mest ikoniske danske naturtyper, klitter lang Vesterhavet. Billedet er taget på en kold, blæsende vinterdag, og fotografen har været tidligt oppe for at være der i tide til solopgangen. Han har på eminent vis fanget det fantastiske Vesterhavslys, som har inspireret så mange danske malere. Med vidvinkelobjektiv har han skabt en komposition, der spænder fra solopgangens gyldne varme i den ene side af billedet, til den kolde blå vinterhimmel i den anden. Reflektionen af sollyset i skyerne, bølgernes skumsprøjt og vinden i græsset er alle detaljer, der får tingene til at gå op i en højere enhed. Det er som at være der selv.”
“Billedet er fra om efteråret. For at synliggøre fuglenes spor i himlen er jeg begyndt med at skyde en serie af eksponeringer. Her opdagede jeg nogle bramgæs langt væk, der fløj i min retning. Billedet her er sammensat af 138 konsekutive eksponeringer, med 12 eksponeringer per sekund, hvilket så dækker over en periode af ca. 11 sekunder. På billedet ses en række tråd, der spænder fra horisonten ud over himlen. Hver enkelt tråd svarer til sporene af en enkelt fugl i den 11 sekunders periode, billedet dækker over.”
Canon EOS R6; Canon EF 70-200mm f/4L USM, 1/1250 sek.; f/4; 70mm; ISO 100.
”Med denne kategori er vi på udkig efter kreative fotografer, som fanger kunsten i den danske natur og viser detaljer, som vi andre ikke lægger mærke til. Det lever fotografen bag denne komposition til fulde op til. Med vision og teknisk snilde har han kombineret en serie af 138 billeder taget af flyvende gæs, som afslører deres spor over himlen. Og resultatet er en original, overraskende, dynamisk og meget smuk komposition.”
“Denne ælling er kun nogle få timer gammel. Billedet er taget samme dag, som den er udklækket. Ællingen kom så tæt på, at den ikke kunne være i hele billedet. Læg mærke til vanddråberne i dens små dun. Jeg har fotograferet de sidste to år og har haft rigtigt meget glæde af det. Jeg har fået utrolig mange gode naturoplevelser ved at tilbringe al den tid i skoven sammen med dyrene.”
Nikon D5200 – Tamron 18-400mm, 1/500 sek. – F/6.3 – Iso 1600
”Et fremragende, enkelt close-up-portræt af en uimodståelig ælling, der udmærker sig ved god øjenkontakt, dejlig tekstur i næbbet og dunene samt vanddråberne, der giver billedet det der ekstra. ”
”Vi er vant til at se flotte billeder af den fantastiske natur ude i den store verden. Men vi har også en smuk natur med masser af spændende arter herhjemme, som det er vigtigt at formidle og passe på. Og det er lige præcis, hvad Den Danske Naturfond sætter fokus på med denne fotokonkurrence om det vilde Danmark. Der var masser af fotografiske perler blandt de næsten 1000 indsendte billeder, som afspejler bredden og kvaliteten inden for dansk naturfotografering. Jeg er især imponeret over vinderbillederne og finalisterne, der viser dedikerede og dygtige fotografer med en evne til at fange de magiske øjeblikke i naturen, som de fleste ikke lægger mærke til.”
Mogens Trolle er zoolog med speciale i pattedyr samt internationalt anderkendt, prisvindende dyrefotograf, der har beskæftiget sig med og fotograferet dyr på alle syv kontinenter. Han arbejder til hverdag med naturvidenskabelig formidling på Statens Naturhistoriske Museum, som også består af Zoologisk Museum og Botanisk Have i København.
“Naturfonden vil med fotokonkurrencen sætte fokus på, hvor stor mangfoldigheden i den vilde danske natur faktisk er. Og de mange smukke og dramatiske billeder, som fotograferne har sendt ind til konkurrencen er et vidnesbyrd om, at Danmark er fyldt med fantastiske skabninger. Så vi er kommet smukt i mål med at vise den skat, vi alle skal være med til at passe på.”
Bengt Holst, Formand for Den Danske Naturfond
Vinderen af Danmarks bedste naturfoto får en optik fra Sigma, 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Sports til spejlrefleks-kameraet (Canon eller Nikon). Præmien har en værdi af 13.690,00 kroner og sponseres af Goecker. Præmien kan ikke ombyttes til kontanter.
Konkurrencen udbydes i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum. Alle vinderfotos og finalisterne kan ses gratis på en pop-up-udstilling på Zoologisk Museum i København fra 5. juli til 28. august 2022.