Bidragene går til et konkret naturområde i Danmark, og siden 2021 har Gartnernes Forsikring været med til at redde over 10.000 m2 vild natur i Danmark.
Når naturgenopretningen er færdig i de støttede områder, vurderer IUCN vores naturindsatser i områderne.
100% af alle bidrag går opkøb af ny natur. Alle informationer om opkøb, naturgenopretning, friluftsplaner og muligheder for lokal engagement er offentlig tilgængelig. Alle naturområder er åbne 24/7.
Lene Harvig, ansvarlig for marketing og kommunikation hos Gartnernes Forsikring.
Hver gang Gartnernes Forsikring runder 100 nye kunder, får Den Danske Naturfond midler til at genoprette 20 m2 dansk natur. Donationen opgøres årligt og bygger på idéen om, at mange bække små gør en stor å. Over tid betyder det en mærkbar forskel i det danske landskab – særligt når flere virksomheder løfter i flok. Internt giver det følelsen af at gøre noget stort med et lille budget.
Hos Gartnernes Forsikring har Lene Harvig, ansvarlig for marketing og kommunikation, netop fået årets opgørelse og modtaget årets NATURBEVIS fra Naturfonden – partnerskabet kører på 4. år i træk. Hun er stolt af beløbet og begejstret for værdien i at støtte projekter, der er kendetegnet ved involvering af mange virksomheder, vedholdenhed og faglighed. Dét er bæredygtigt, forklarer hun:
”Vi kunne da godt plante træer, men vores kompetencer er forsikringer – og ligesom i vores forretning, er det vigtigt for os, at vores indsats gør en reel forskel, fordi der er faglighed bag. Naturfonden har en langsigtet vision for dansk natur og biodiversitet. De ved, hvad de laver. Det giver tryghed.”
Blandt de mange gode grønne formål derude var der desuden nogle afgørende fordele, som fik Lene Harvig til at indgå partnerskab med netop Naturfonden i 2021: Der var et match med Gartnernes Forsikrings værdier og grønne rødder. Partnerskabet var uden bagkant, så organisationens donation blev struktureret og vedholdende. Medarbejdere og kunder kunne forholde sig til dansk natur, fordi det er nært og kan ses. Og så er partnerskabet og effekten af det nemt at formidle internt og eksternt.
”Jeg tænker altid på, hvor vi kan bruge vores ressourcer og budget, så det giver bedst mening. Og det her kan alle se meningen i. Det matcher organisationens værdier. Medarbejderne er 100 % med, selv om det betyder et nej til andre gode formål. Og det ræsonnerer godt ude hos kunderne”.
Den nemme bæredygtighedshistorie
Lene Harvig understreger, at partnerskabet med Naturfonden er den nemme historie i en større bæredygtighedsfortælling – den er transparant, konkret og målbar, og så giver den noget at være stolt af her og nu. Selv fortæller hun løbende om partnerskabet på SoMe, i nyhedsbreve og på hjemmesiden.
”Jeg tror, mange er gået fra at se bæredygtighed som noget nemt a la køb et træ til at skulle navigere i en ekstremt stor og kompleks sammenhæng. Resultaterne skal nok komme, men hvorfor ikke gøre noget i det små, mens vi arbejder på de store linjer? Jo flere der støtter, jo mere natur kan Naturfonden sikre.”
Marketing er ofte et sted med mange idéer, det kender Lene Harvig alt til, derfor gik hun struktureret til værks og sikrede opbakning fra ledelsen og økonomiafdelingen. Den nemme del var at finde et strategisk fokus og forklare, hvorfor partnerskabet med Naturfonden gav mening. Den lidt mere tricky var at finde en måde at udregne støtten, fortæller Lene Harvig:
”Jeg gik til økonomiafdelingen med ønsket om at finde en udregningsmodel, der var proportionel med antallet af nye kunder, til at forstå for mennesker og økonomisk ansvarlig overfor vores ejerkreds, som er vores kunder. Herefter regnede økonomiafdelingen på det, og sammen fandt vi løsningen: Jo bedre det går os, jo bedre kan vi være med til at gøre Danmark grønnere.”
Vi har stor erfaring med at lave co-brandede samarbejder, der engagerer jeres kunder i jeres bæredygtighedsagenda.
Mangler du gode ideer til, hvor I kan kommunikere om mere natur på jeres produkter?
Her finder du eksempler på, hvordan andre virksomheder har regnet den ud.
5 grunde til at vælge et partnerskab med os
1. Direkte impact på natur og biodiversitet
I investerer i konkrete danske naturområder, som bliver til varig vild natur.
2. Dokumentation til ESG-afrapporteringen
I styrker transparant og målbart virksomhedens bæredygtige profil.
3. Synlighed og branding
I får løbende nyt fra os, som viser, hvordan I er en vigtig del af naturindsatsen.
4. Medarbejderengagement
I får mulighed for at invitere jeres medarbejdere til naturprojekter og corporate volunteering.
5. Langsigtet partnerskab
I kan komme med idéer og være med til at forme fremtidens grønnere Danmark
Lad os tage en snak om lige netop jeres muligheder i et partnerskab.
”Det er et privilegie at trække på Naturfondens troværdighed,
faglighed og adgang til arealer. Koblet med vores kontaktflade
af medarbejdere, omkring 1,5 millioner kunder i vores fysiske butikker
og 6-7 millioner online kunder årligt, kan vi sætte
varige positive aftryk i naturens tjeneste.”
Lars Sørensen, ejer af Eventyrsport
Hør hvordan det strategiske samarbejde
giver værdi for Eventyrsport.
”Da Naturfrisk besluttede at donere penge til naturen,
kiggede jeg på organisationer, der kunne hjælpe.
Valget faldt på et partnerskab med Naturfonden.
De gennemfører meget konkret naturgenopretning rundt
omkring i Danmark og fortæller på deres hjemmeside,
præcis hvad pengene går til.
Tørk Furhauge, direktør i Naturfrisk Group.
Hør hvordan det strategiske samarbejde
giver værdi for European Energy.
“European Energy optager land
– derfor er det naturligt for os at give land tilbage.
Og hos Naturfonden er de sværvægtere i dansk natur”.
Thorvald Spanggaard, Executive Vice President
i European Energy a/s.
Hør hvordan det strategiske samarbejde
giver værdi for European Energy.
”Vi kunne da godt plante træer, men vores kompetencer
er forsikringer – og ligesom i vores forretning,
er det vigtigt for os, at vores indsats gør en reel forskel,
fordi der er faglighed bag. Naturfonden har en langsigtet vision
for dansk natur og biodiversitet.
De ved, hvad de laver. Det giver tryghed.”
Lene Harvig, ansvarlig for marketing
og kommunikation
Hør hvordan det strategiske samarbejde
giver værdi for Gartnernes Forsikring.
Den Danske Naturfond vil skabe et Danmark med bedre plads til dyr og planter, hvor alle kan opleve storslået natur på naturens betingelser. Fonden arbejder i hele landet og forfølger sit formål ved at opkøbe jord, hvor naturen genoprettes, plejes og sikres for eftertiden. Alle opkøb sker gennem frivillige aftaler med private lodsejere.
Naturen skal sikres bedre, hvor den allerede findes og er truet, og den skal genoprettes, hvor den tidligere har været. Vores projekter skaber bedre biologisk sammenhæng i skovene og det åbne landskab og en natur, der udvikler sig på egne præmisser. En rigere natur er mere spændende at gå på opdagelse i, og den giver større mulighed for at komme tæt på de dyr og planter, der gør dansk natur til noget særligt.
Den Danske Naturfond er uafhængig og arbejder ikke for særlige interesser. Vi tænker og arbejder langsigtet for at skabe blivende, evigtvarende værdier med en sikker beskyttelse af naturværdier og en solid forankring af den langsigtede forvaltning.
Den Danske Naturfond er en privat fond, der er stiftet i 2015. Vi har over 20 naturområder, som du kan læse om under OPLEV NATUREN